در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، سطح زیر کشت انارستان گلستان و فراورده‌های مرغوب آن تشریح شد.

حجت‌الله ربانی‌نسب محقق انار مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، از سطح هزار و ۵۰۰ هکتاری انارستان استان و فراورده‌هایی باکیفیت بالا و مشتری‌پسند خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، به نقل از ایرنا، حجت‌الله ربانی‌نسب محقق انار و عضو هیئت‌علمی بخش گیاه‌پزشکی این مرکز گفت: در استان گلستان کشت انار رو به افزایش است و در حال حاضر سطح زیر کشت انار به حدود هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسد که به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، پیشینه کشت و کار انار در استان گلستان و دانش بومی باغداران، انار باکیفیت بالا و مشتری‌پسند تولید و روانه بازار می‌شود.
وی افزود علی‌رغم اقلیم مناسب جهت تولید انار با استانداردهای مناسب، در همین اقلیم زمینه فعالیت آفات و بیماری‌های انار نیز فراهم است که فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی متعددی در این راستا انجام شده و خواهد شد. ربانی‌نسب در ادامه گفت از جمله بیماری‌های شایع اسکب انار و انتراکنوز انار است که در صورت عدم مدیریت مناسب بسیار خسارت‌زا است و مهم‌ترین آفات هم کرم گلوگاه و مگس مدیترانه‌ای میوه است. در این راستا و به منظور افزایش دانش باغداران و کارشناسان علاقه‌مند، کارگاه‌های آموزشی مختلفی در طول سال انجام می‌شود و در گروه‌های مجازی هم ارتباط تعاملی خوبی با باغداران برقرار است. در سال جاری به‌منظور کاهش سم‌پاشی‌ها و تولید انار سالم پروژه‌ای تحقیقی – توسعه‌ای زیر نظر مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در استان گلستان، در شرایط باغدار اجرا شد که ایستگاه تحقیقات چالکی گرگان به‌عنوان یکی از پایلوت‌ها انتخاب شد و صرفاً با یک مرحله سمپاشی و استفاده از سایر روش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در حضور انارکاران خبره استان، انار مرغوب و با کیفیت تولید و شیوه دستیابی به این مهم هم طی کلاس آموزشی به انارکاران علاقه‌مند آموزش داده شد. این پروژه در سال آینده نیز انجام خواهد شد و انارکاران داوطلب می‌توانند در این پروژه مشارکت نمایند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر متن این خبر به لینک زیر مراجعه شود:
www.irna.ir/xjRWk2

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.