دفاع از رساله دکتری محقق بخش منابع طبیعی مرکز با عنوان “تغییرات میان‌مدت مشخصه‌های ساختاری و تنوع گونه‌ای در توده آمیخته راش شرقی”

حسین قربانی، محقق بخش منابع طبیعی مرکز در دانشکده علوم جنگل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با موفقیت از رساله دکترا با عنوان “تغییرات میان‌مدت مشخصه‌های ساختاری و تنوع گونه‌ای در توده آمیخته راش شرقی” دفاع کرد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، قربانی گفت برای این رساله تغییرات بیست‌ساله (۱۳۸۲ تا ۱۴۰۲) در یک قطعه دائمی (قطعه شاهد) بررسی و مشخصه‌های کمی تراکم توده، تاج‌پوشش و شاخص‌های تنوع زیستی از روش‌های معمول و استاندارد، اندازه‌گیری و ثبت شد. وی افزود: یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد تراکم درختان موجود در قطعه بررسی دائمی از ۳۰۶ پایه به ۲۷۵ پایه در هکتار طی بیست سال کاهش یافته و تنها، گونه سایه‌پسند و غالب راش طی این مدت افزایش تراکم داشته است. در مقابل حجم خشکه دارهای موجود طی این مدت به دو برابر افزایش پیدا کرده است. قربانی در ادامه بیان کرد تنوع از آشکوب زیرین به آشکوب برین تغییر معنی‌دار داشت. قطعه مورد بررسی، یک راشستان آمیخته‌ای با غالبیت گونه سایه‌پسند راش بوده است. وی در خاتمه خاطر نشان کرد بوم‌سازگانی که آشکوب‌های درختی، غنای گونه‌ای، آمیختگی بیشتر و ساختاری متفاوت داشته باشند، پایداری آن‌ها به مراتب بیشتر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.