برگزاری دوره آموزشی حضوری مهارت های برقراری ارتباط موثر در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبدکاووس

دوره آموزشی حضوری مهارت های برقراری ارتباط موثر در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در محل این ایستگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه مهندس محمد حسن پناه مسول روابط عمومی و امور بین الملل این مرکز با اشاره به سرفصل های دوره،
• تعریف ارتباطات
• اجزای فرایند ارتباط
• سطوح ارتباط
• عوامل موثر در ارتباط
• اصول برقراری ارتباط موثر
• شخصیت،شناخت،خدمت و رفتار مناسب
• قوانین برقراری ارتباط شفاف ) پرسش، گوش کردن، رفتار و همزبانی(
• ارتباطات کلامی و زبان بدن
• مهارت های برقراری ارتباط موثر
• ارتباطات تلفنی
• تکنیک های ورود، حین و خاتمه مذاکره
• موانع ارتباطات موثر
• بایدها و نبایدها در برقراری ارتباط
به تشریح مباحث مرتبط پرداخت و در ادامه در ارتباطی دو سویه موضوعات جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
اما در یک شرح کوتاه مروری داشته باشیم بر اینکه ارتباط موثر چیست و موانع ارتباط موثر کدامند؟
از مهمترین مسائلی که در لایه های مختلف زندگی روزمره و فضای کار باید به آن توجه کنیم، هنر ارتباط موثر است. این فرایند، فواید وعوایدی را شامل حال برقرار کننده ارتباط می نماید و هنگامی که صحبت از ارتباط موثر می شود باید بدنبال اصول و راهکارهایی باشیم تا بتواند کمک کند کلام و آنچه در ذهن ما هست را به بهترین نحو ممکن به طرف مقابل ارتباط و مخاطب انتقال دهیم.
در این حوزه مهم، اگر فرایند برقراری ارتباط و موانع ارتباط موثر را بشناسیم، یقیناً می توانیم ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنیم.
هنگامی که از ارتباط موثر صحبت می کنیم چند تعریف دیگر نیز دیده می شود:
• پیام
• فرستنده
• گیرنده
• پارازیت
تعریف ارتباط : انتقال پیام ازفردی به فرد دیگر.
فرستنده: فردی است که پیام ارتباط را منتقل می کند. فردی که تلاش می کند موضوع و آنچه در ذهنش وجود دارد را به محاطب خودش منتقل کند.
گیرنده: فردی که روبروی فرستنده قرار دارد و پیام را دریافت میکند.
پارازیت: آنچه باعث می شود پیام بصورت کامل و دقیق به گیرنده نرسد، در واقع پارازیت همان موانع ارتباط موثر است.
با توجه به تعاریف بالا برای داشتن یک ارتباط موثر باید فرستنده پیام، در بهترین حالت ممکن و به بهترین شکل ممکن پیام را به مخاطب یا همان گیرنده ارسال کند. شاید بتوان به جرات گفت نقش فرستنده پیام بسیار حیاتی است و او هست که باید تلاش کند پیام را بگونه ای ارسال کند که مخاطب (گیرنده) آن را بصورت کامل دریافت کند. البته از نقش گیرنده هم نباید غافل شد، چرا که او باید شنونده خوبی باشد تا پیام را کامل دریافت کند.

متاسفانه خیلی اوقات نمی توانیم پیام خود را بخوبی به مخاطب منتقل کنیم و این عدم توانایی منجر به ایجاد سوءتفاهم ها می شود.
پارازیت یا موانع ارتباط موثر، می تواند شامل عوامل مختلفی باشد در ادامه برخی از این موانع را با هم مرور می کنیم:
موانع فیزیکی یا فضای ارتباطی: سروصدا، زمان و مکان نادرست، و در کل فضای نامناسب می تواند منجر به ارسال ناقص پیام شود.

موانع گفتاری: گاهی به خاطر جملات اشتباهی یا نامفهومی که انتخاب میکنیم، باعث ایجاد سوءتفاهم در مخاطب می شویم. برای ارسال دقیق پیام، جمله بندی ها باید متناسب با فرد مقابل باشد.
انتخاب رسانه و کانال نامناسب جهت انتقال پیام: بسته به شرایط باید از کانال مناسب، پیام منتقل شود، گاهیً خوب است که رودرو با دیگران صحبت کنیم و گاهی هم نامه یا یک متن نوشتاری در فضای مجازی، به مراتب از گفتار و کلام شفاهی، موثرتر است.
تفاوت های فرهنگی: مردمان هر شهر و منطقه ای فرهنگ های متفاوتی دارند، ممکن عبارتی در یک شهر، خوب و در شهر دیگری ناسزا باشد. علاوه براین فرهنگ و رفتار انسان ها با توجه به سن آنها هم متفاوت است، رفتار و گفتار یک فرد مسن با یک فرد جوان متفاوت است و اگر فرستنده پیام به این مسائل دقت نکند، احتمالاً پیام او کاملاً متفاوت به گیرنده می رسد.
عوامل مختلفی می تواند باعث پارازیت در ارتباطات شود و بعنوان موانع ارتباط موثر شناخته شود، موارد گفته شده در بالا بخشی از این موانع بود که نقش عمده ای در پایین آوردن کیفیت ارتباطات ما دارند.
راهکاری که همواره در این زمینه پیشنهاد می شود، یادگیری اصول و مهارت های ارتباط موثر و ارتباط کلامی است که میتواند کمک کند پیام خود را به شکل شایسته به مخاطب منتقل کنیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.