بسمه تعالی
منشور اخلاقی و اداری کارمندان
الف: انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی:
– به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع در سازمان توجه نمائیم.
– در انجام وظایف و مسئولیتها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهیم.
– دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگه داشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام وظایف اداری و سازمانی بکار گیریم.
– به ایدهها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرائی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرائی متبوع و نظام اداری تلاش کنیم.
– برای ارتقاء بهرهوری نظام اداری از طریق افزایش بهرهوری حیطه فعالیت خود تلاش کنیم.
– از امکانات، تجهیزات و سرمایههای نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشیم.
– روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم.
– روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشارکت جو و مشارکتپذیر باشیم.
– به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنیم.
ب: رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:
– مردم و شهروندان به عنوان ذیحق برای نظام اداری هستند تلاش نمائیم با ایجاد ارتباط مناسب و ارائه خدمات بهتر تصویر مثبت از دستگاه اجرائی و نظاماداری در ذهن آنان ایجاد کنیم.
– به مراجعه کنندگان به صورت عادلانه و در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط خدمت ارائه دهیم.
– در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنماییهای لازم و مناسب به ارباب رجوع ارائه و در زمینه خدمات شفافسازی صورت دهیم.
– خواستههای قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینههای اضافی به وی ارائه دهیم.
– در انجام فعالیتها و تعاملات، روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقدامات نداشته باشد.
– به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشادهرو باشیم.
– به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنیم.
– تکریم ارباب رجوع، پاسخگوئی و گرهگشائی از مشکلات مردم و مراجعان را به یک فرهنگ و ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل نمائیم.
– روحیه قدردانی از دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نمائیم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم.
– دانش، تجربه و توانمندیهای خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقاء توانمندیهای آنان کوشا باشیم.
– تا حد ممکن در حل مشکلات شخصی همکاران تلاش نموده و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نمائیم.
– همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مد نظر قرار داده و بر آنچه خداوند امر یا از آن نهی میکند توجه کامل داشته و او را ناظر بر اعمال و کردار خویش بدانیم.
طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع