توصیه‌ گیاه‌پزشکی برای پیشگیری از رشد علف‌های هرز در کشتزارها

علیرضا صفاهانی محقق گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، راه‌های پیشگیری از رشد علف‌های هرز در کشتزارها را در آستانه کشت پاییزه اعلام کرد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، به نقل از ایرنا، علیرضا صفاهانی محقق و عضو هیئت‌علمی بخش گیاه‌پزشکی این مرکز گفت: روش‌های کنترلی مختلفی باید توسط کشاورزان جهت کاهش مقاومت علف‌های هرز مزارع در نظر گرفته شوند.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های کنترلی، عدم استفاده از بذور آلوده به علف‌های هرز در سطح مزارع است.
صفاهانی گفت: باید به عدم آلودگی ادوات کشاورزی به بذر علف هرز وارد شده به مزارع توجه داشت همچنین از ورود دام‌های مشکوک آلوده به بذر علف هرز جلوگیری به عمل آورد و کنترل حاشیه‌های مزرعه و مسیرهای آبی اطراف مزرعه نیز می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از راه‌های کنترل علف‌های هرز در سطح مزارع باشد.
این عضو هیئت‌علمی اضافه کرد: کنترل زراعی مثل تاریخ کاشت، نحوه آبیاری، کودپاشی و تناوب کشت که مستقیماً روی رشد و استقرار گیاه زراعی مؤثر است می‌تواند کنترل علف هرز خوبی ایجاد کند و مصرف سم کاهش یابد و در نتیجه میزان مقاومت علف هرز به علف‌کش کاهش یابد. همچنین روش‌های مکانیکی مانند وجین علف‌های هرز با توجه به نوع گیاه زراعی یکی دیگر از گزینه‌های کنترلی است. در بحث استفاده از علف‌کش‌ها زمان مصرف، دز مصرفی، تناوب استفاده از علف‌کش‌های مختلف و کیفیت آب مصرفی و پایش مزرعه بعد از سم‌پاشی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مقاومت علف‌های هرز داشته باشد.
جهت کسب اطلاعت بیشتر متن این خبر به لینک زیر مراجعه شود:

www.irna.ir/xjRWcs

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.