برگزاری دوره آموزش بین‌المللی خشکه‌کاری برنج با سیستم آبیاری قطره‌ای و مدیریت تغذیه

دوره بین‌المللی خشکه‌کاری برنج با حضور پروفسور سومن از کشور هند، نماینده مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری، رئیس و معاونان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد گلستان، معاونین و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، خوزستان در واحد آموزش شهید روحانی فرد کردکوی استان گلستان طی دو روز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهقانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هدف از برگزاری این دوره را انتقال یافته‌های تحقیقاتی در زمینه کشت برنج به روش خشکه‌کاری؛ آبیاری قطره‌ای و تغذیه به روش کود آبیاری بیان نمود. وی افزود استان گلستان پیشتاز تحقیق, بررسی و معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه خشکه‌کاری برنج و انتقال آن به مزارع کشاورزان است. مهقانی ادامه داد؛ روش‌های مختلف خشکه‌کاری با هدف انتقال دانش فنی، کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در تولید برنج به‌صورت پایلوت در ۵ نقطه از استان در شهرستان‌های مختلف در سال جاری اجرا شده است.

دکتر صابری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در سخنانی ضمن خیر مقدم گویی به معرفی فعالیت‌های مرکز در خصوص خشکه‌کاری برنج اشاره و افزود؛ کشت مستقیم برنج و آبیاری با سیستم‌های نوین آبیاری (قطره‌ای یا بارانی) از یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورز گلستان بوده که به‌صورت یک بسته کامل بررسی شده است. وی افزود بخش‌های زراعی – باغی، فنی – مهندسی، خاک و آب و گیاه‌پزشکی با معرفی ارقام مناسب با دوره رشد کوتاه (گیلانه و تیسا)، تغذیه و کنترل علف‌های هرز نسخه کاربردی برای سیستم کشت خشکه‌کاری برنج را ارائه نموده‌اند.

در ادامه پروفسور سومن استاد کود آبیاری موضوعات تخصصی خود را در خصوص خشکه‌کاری برنج و نحوه کوددهی در این سیستم از طریق سامانه‌های آبیاری ارائه نمود. بازدید از مزرعه پایلوت خشکه‌کاری برنج در شهرستان کردکوی از دیگر برنامه‌های عملی این دوره بین‌المللی بوده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.