نشست تخصصی ارائه دستاوردهای پژوهشی غلات در حوزه کیفیت گندم نانوایی در سطح استان گلستان

به منظور بررسی کیفیت گندم نانوائی‌های استان گلستان، جلسه‌ای با حضور معاون پژوهشی، رئیس و محققین بخش زراعی – باغی، رئیس بخش فنی مهندسی و مسئول واحد پژوهش اداره غله استان گلستان به همراه تیم تخصصی و کارشناسی اداره غله و همکارانی از واحد پژوهشی و روابط عمومی بخش و مرکز در سالن پروفسور ارشاد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، ابتدا، فاطمه شیخ، رئیس بخش زراعی و باغی ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه، توضیحاتی در خصوص اهمیت تحقیقات بخش زراعی و باغی در خصوص تحقیقات جامع و کامل محصول مهم و استراتژیک گندم و نقش مؤثر آن بر تأمین نیاز غذایی جامعه و هماهنگی بین مرکز تحقیقات کشاورزی استان و اداره غله در جهت پیشرفت اهداف جلسه ارائه نمود. در ادامه حبیب اله سوقی، محقق بخش زرعی و باغی نیز در مورد مشخصات، پتانسیل‌ها، اهداف پیشرو، دلایل معرفی این ارقام، مسائل و مشکلات محصول مهم و اصلی استان که بیشترین سطح زیر کشت را هر ساله به خودش اختصاص می‌دهد و اهمیت این محصول برای سبد اصلی غذائی مردم ایران و جهان ایفا می‌کند مطالبی را ایراد کرد. سپس از ۱۲ رقم گندم آبی و دیم با شرح مشخصات کامل، عملکرد کمی و کیفی آنها در مناطق و کلیماهای مختلف استان، مشخصات کیفی، میزان پروتئین، گلوتن و بسیاری از مشخصات دیگر را که تلاش و فعالیت تحقیقاتی گسترده‌ای برای بهبود آنها در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی اجرا شده و یا در دست اجرا می‌باشد توضیحات کاملی برای حاضرین در جلسه ارائه نمود. سپس سعید باقری کیا عضو هیئت علمی گروه غلات مرکز در مورد اهمیت آزمایشات کیفی روی این محصول مهم، اعم از بررسی ژنتیکی ارقام قدیم و جدید، تأثیر ژنتیک روی کیفیت آرد و نان، تأثیر میکروکلیما، خاک، تغذیه، محیط، درجه حرارت و رطوبت و بسیاری از آیتم‌ها روی کیفیت آرد و نان و مسیر راه آینده برای بهبود کیفیت نان مطالبی را ارائه کرد.
وی در رابطه با وضعیت گندم‌های جوانه زده قبل از برداشت هم گفت که درصد این گندم‌ها در سال زراعی جاری در حد پائین بود ولی بین ارقام مختلف از نظر جوانه‌زنی قبل از برداشت تفاوت معنی‌داری وجود دارد که این موضوع امری بدیهی در تمام دنیا است. در ادامه مسئول واحد پژوهش غله استان در رابطه با تولید محصول غلات و استان از نظر کمی و کیفی، میزان مصرف و سرانه مصرف غله در استان، مشکلات خرید، آزمایشاتی که در آزمایشگاه غله استان روی نمونه‌های گندم خریداری شده در سیلوها و کارخانجات آرد استان انجام شده مواردی را ارائه داد و در رابطه با تفاوت کیفیت گندم‌های خریداری شده از مناطق مختلف استان، وضعیت کیفی ارقام گندم موجود و وضعیت کلی کیفیت گندم استان گلستان نسبت به سایر استان‌های کشور مطالب مهمی را برای حاضرین بیان نمود. در پایان جلسه معاون پژوهشی مرکز در رابطه با ادامه تعامل و همکاری بین محققین مرکز و اداره غله در رابطه با بهبود کمی و کیفی آرد و نان تأکید نمود و سایر حضار نیز سؤالات و بحث‌های تخصصی در این خصوص را مطرح و در رابطه با بهبود کیفیت غله استان بحث و تبادل نظر کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.