مهندس محمد حسن پناه مسول روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در چهاردهمین همایش روابط عمومی الکترونیک و هشتمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت که با حضور بیش از ۵۰۰ تن از استادان، مدیران و کارشناسان روابطعمومی از سراسر کشور روز شنبه و یکشنبه هفتم و هشتم اردیبهشتماه ۱۳۹۸ در محل مرکز همایش های بازار بزرگ ایران در تهران برگزار شد حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین که در ۲ روز انجام شد سخنان متنوعی در این حوزه ارایه شد که چکیده سخنرانی های ارایه شده در بخش نخست به شرح زیر می باشد:
روابطعمومی در کشور رو به جلو است
کاظمیدینان با خوشامدگویی به حاضرین در این کنفرانس گفت: دستاندرکاران کنفرانس روابطعمومی و صنعت در تلاشاند که محتوای ارایه شده در این کنفرانس هرساله از پیشرفت مناسبی به لحاظ کیفی نسبت به گذشته برخوردار گردد تا افراد شرکتکننده بتوانند همگام با تحولات و پیشرفتهای تکنولوژی حرکت کرده و از ابزارهای نوین به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند.
کاظمیدینان همچنین تأکید کرد: حرکت روابطعمومی در کشور رو به جلو است.
محمدرضا غفوری دبیر کنفرانس روابطعمومی و صنعت سخنران بعدی این کنفرانس بود که به ارایه گزارشی از روند فعالیتهای این دبیرخانه چرداخت و تاکید کرد که موضوع اصلی این کنفرانس با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود و تاکید بر نقش روابطعمومی در حل برخی از بحرانیهای سازمان طراحی و تدوین شده است.
نرمافزاری کاربردی است که بتوانیم آن را نصب کنیم و بتوانیم از آن درآمد کسب نمائیم
بهزادحسین عباسی به عنوان اولین سخنران بخش علیم این کنفرانس به ارایه مقالهای با عنوان «کسب و کارها و اپلیکیشنهای جدید ارتباطی و خدماتی» پرداخت. عباسی در این مقاله با بیان این مطلب که اپلیکیشنها تا چهار سال آینده جای وبسایتها را میگیرند تأکید کرد باید روابطعمومیها هرچه سریعتر خود را با فناوریهای روز تطبیق دهند تا از دنیای پیشرفته فناوری و فضای مجازی عقب نماند. مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ در پایان گفت: اپلیکیشنی کاربردی است که بتوانیم آن را نصب کنیم و بتوانیم از آن اپلیکیشن درآمد کسب نماییم.
روابطعمومی را جدی بگیرید و به زبان روز سخن بگوییم
دکتر جمشید اثنیعشری عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس روابطعمومی و صنعت سخنران بعدی این کنفرانس بود که مقاله خود را تحت عنوان «تعامل ساختاری روابطعمومی و سازمان با رویکردی یکپارچگی» ارائه کرد. اثنیعشری در این مقاله گفت: روابطعمومی روح سازمان است ویترین سازمان هم نیست و بخشی از وظایف مدیریت بهشمار میرود. وی تأکید کرد: باید روابطعمومی ملی را افزایش دهیم تا نقش روابطعمومیها در سازمانها پررنگتر شود. وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که بهترین راه شناسائی، محک و ارزیابی روابطعمومیها در زمان بحران است ادامه داد: روابطعمومی را جدی بگیریم و به زبان روز سخن بگوییم.
مدال زرین روابطعمومی به منصور یزدیزاده اهدا شد
برگزاری مراسم اهدای مدال زرین روابطعمومی در سال ۹۸ به منصور یزدیزاده مدیرعامل ذوبآهن اصفهان به عنوان مدیر حامی روابط عمومی بخش بعدی این کنفرانس بود.
ذینفعان ما کسانی هستند که در برنامههای ما تأثیر خواهند گذاشت
دکتر حمید شکریخانقاه مقاله خود را با عنوان «ارتباطات مؤثر با ذینفعان برون سازمانی» ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که بزرگترین ضعف روابطعمومیهای ما این است که استراتژی محور نیستند ادامه داد: روابطعمومی یک فرایند ارتباطی راهبردی است. این مدرس ارتباطات با بیان این مطلب که روابطعمومی بومی را باید با استاندارد جهانی پیاده کنیم تأکید کرد: روابطعمومی راهبردی هنر هک کردن انسانها است و روابطعمومی باید قادر باشد دیگران را به راحتی هک بکند. دکتر شکری خانقاه در ادامه ادامه: سازمانی که چشمانداز ندارد، آینده ندارد. این مدرس ارتباطات در پایان گفت: ذینفعان ما کسانی هستند که در برنامههای ما تأثیر خواهند گذاشت.
روابطعمومیها باید به سمت یادگیری هنر دیجیتال بروند
آخرین ارائه مقاله در نوبت صبح توسط دکتر علی مصریان از اعضای کمیته علمی هشتمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت تحت عنوان «بررسی نقش قاره ششم در صنعت» ارائه شد. دکتر علی مصریان هفت عامل را از نقاط قوت قاره ششم نام برد.
از بین رفتن زمان و مکان، شکلگیری خرد جمعی، تغییر در مفهوم قدرت، فرهنگ و تغییر سبک زندگی، جذابیت و تنوع، کاهش هزینههای اقتصادی، اجتماعی و… و از بین رفتن انحصار رسانهای و گسترش آن عناوینی بودند که وی از آنها به عنوان نقاط قوت قاره ششم نام برد. مصریان در ادامه با تأکید بر این موضوع که رسانههای مکتوب در آیندهای نزدیک از بین خواهند رفت گفت: قاره ششم همینطور که مزیتهایی دارد نقاط ضعفی هم دارد که میتوان به دو مورد از این نقاط ضعف اشاره کرد. وی از ماهیت مجازی افراد و عامیانه شدن اطلاعات به عنوان نقاط ضعف قاره ششم نام برد. وی در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم در فضای قاره ششم اثربخش باشیم نیازمند یک هنر هستم که آن هنر دیجیتال است و روابطعمومیها باید به سمت یادگیری هنر دیجیتال بروند. توسعه برند بنگاههای اقتصادی و صنعتی با استفاده از قاره ششم از نکاتی بود که عضو کمیته علمی هشتمین کنفرانس روابطعمومی بر آن تأکید کرد. علی مصریان در پایان گفت: برای حفظ برند سازمان باید برای دیده شدن، خانهای در قاره ششم بسازیم و برای پیدا کردن این خانه نیازی به آدرس نیست.
نقش رسانهها، روابطعمومی و فضای مجازی در سیل اخیر کشور
برگزاری پنل تخصصی با موضوع روابطعمومی و مدیریت بحران با مدیریت دکتر حمید ضیاییپرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها و با حضور دکتر علی مصریان عضو کمیته علمی هشتمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت، حسن رضایی مدیرکل روابطعمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امیرعباس تقیپور مدیرکل روابطعمومی سازمان تأمین اجتماعی و جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی بخش بعدی هشتمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت بود. در ابتدای این پنل دکتر ضیاییپرور به نقش رسانهها و روابطعمومی در مرحله قبل از بحران و نقش رسانهها و روابطعمومی در بحران پرداخت. سپس حسن رضایی مدیرکل روابطعمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شرحی از خدمات این بنیاد را برای حاضران ارائه کرد. رضایی گفت: بنیاد مسکن بیشتر در سطح روستاها و مقاومسازی خانههای روستایی کار می کند. یکی از اهداف کاری ما پیشگیری است. تاکنون دو میلیون واحد روستایی مقاومسازی شده است. بعد از امداد و نجات بنیاد مسکن وارد میدان میشود. وظیفه ما در بحران این است که بتوانیم بمباران خبری کنیم. امیدواری به مردم بدهیم و آگاهسازی مردم را انجام دهیم.
رضایی ادامه داد: روابطعمومی باید نقاط بحرانزده را بشناسد و اطلاعاتی از منطقه از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بدست آورد. نسخه واحدی برای تمام محیط بحرانی نباید داده شود و ویژگیهای سیاسی و فرهنگی و آداب و رسوم مناطق باید لحاظ شود.
دکتر علی مصریان عضو کمیته علمی روابط عمومی و صنعت به عنوان دومین سخران پنل گفت: جایی اگر آتش گرفته، آتش را نباید خاموش کنیم، آتش افکار عمومی را باید خاموش کنیم.
مصریان تأکید کرد در حوادث، پیشدستی خبر با رعایت واقعیتها و بیان مطالب واقعی آن اتفاق و حادثه انجام بشود و تکرار آن باید بر اساس آن حادثه تفاوت پیدا کند.
امیرعباس تقیپور مدیرکل روابطعمومی سازمان تامین اجتماعی سخنران بعدی این پنل بود. وی با بیان این مطلب که سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۲میلیون نفر تحت پوشش دارد گفت: هرگونه اهمال در ارائه خدمات به افراد مشمول سازمان تامین اجتماعی میتواند منجر به بحران شود.
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتشنشانی دیگر شرکتکننده پنل این تخصصی بود که سخنان خود را این گونه آغاز کرد: ۱۸روز در زمان سیل در مناطق سیلزده بودم. تعریف از روابطعمومی بحران تعریف غلطی است، در حادثه پلاسکو وضعیت ۱۸آتشنشان مهم بود. ملکی تاکید کرد روابطعمومی باید بداند در هر مرحله ذایقه مخاطب چیست؟ سخنگوی سازمان آتشنشانی گفت: مهمترین وظیفه روابطعمومیها در بحران آرامش دادن است. ملکی در پایان گفت روابطعمومی در بحران فاز جدید از روابطعمومی است.
انجام گفتوگوی تلفنی با برخی از خبرنگاران حاضر در مناطق سیلرده و ارایه تجارب آنها از فعالیت در این مناطق برای مخاطبان بخش دیگر این پنل را تشکی داد.
رفتار ارتباطی مثبت و مسئولیت اجتماعی همان مردمداری و روابط عمومی است
ارائه مقاله «الگوی کاربردی مدیریت ارتباطات مثبت برون سازمانی» توسط دکتر احمد یحیاییایلهبخش بعدی این کنفرانس بود.
دکتر یحیایی ایلهای در این مقاله گفت: اولین اصل، توسعه ارتباطات و ذهنیت مثبت است و در هر روابطعمومی خوشنامی مطرح است نه شهرت.
وی با بیان اینکه یکی از کارکرد رسانهها این است که اتفاقات بد را بزرگ میکنند گفت: کارکنان روابطعمومی باید انسانهایی انتقادپذیر، ساده و متواضع باشند. باید کمک کنیم که سازمان ما سازمانی شفاف و پاسخگو باشد و این مساله از کارکردهای روابطعمومیها است و تا زمانی که انرژی روابطعمومیها صرف تبلیغات و پول میشود این مسائل اتفاق نمیافتد.
دکتر یحیایی ایلهای استراتژیهای ارتباطی مثبت را اینگونه برشمرد:
۱- انتشار اطلاعات امیدبخش
۲- انتشار اخبار توسعهبخش
۳- پایبندی به شفافیت و صداقت
۴- ترویج مردمداری
۵- احترام همه کسی
۶- شنیدن صدای مخالف
۷- ترویج انتقادپذیری
وی در پایان گفت: رفتار ارتباطی مثبت و مسئولیت اجتماعی همان مردمداری و روابطعمومی است.
مزایای روابطعمومی استارت آپها و استارت آپهای روابطعمومی سئو، توسعه محصول، رهبری فکری
ارائه مقاله «روابطعمومی استارت آپها و استارت آپهای روابطعمومی» توسط آرمان صفایی مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف آخرین مقاله هشتمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت بود.
وی در این مقاله مزایای روابطعمومی استارت آپها و استارت آپهای روابط عمومی اینگونه برشمرد:
۱- سئو
۲- توسعه محصول
۳- رهبری فکری
صفایی در ادامه گفت: استارت آپها باید؛ رصد و مانتورینگ کنند، تاثیرگذار باشد، در رویدادها حضور داشته باشند، در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشند و تولید محتوا و کمپین رسانهای داشته باشند.